Zużyte amortyzatory

Po czym rozpoznać, że amortyzatory są zużyte?

Samochód, który ma niesprawne amortyzatory, o wiele gorzej się prowadzi, mocno nim buja na nierównościach, ponadto nierówno zużywają się nasze opony. Rozpoznamy to po tym, że bieżnik naszych opon będzie wytarty w specyficzne łatki. Problemem może być to, że wszystkie te problemy narastają powoli, przez co kierowca może nie zauważyć, że jego samochód systematycznie gorzej się prowadzi.

To co powinno nas zaniepokoić. to fakt, że nawet w trakcie lekkiego hamowania włącza się ABS. A w trakcie pokonywania zakrętów słychać głośne popiskiwanie opon. Wynika to z prostego faktu. Nasze koła po prostu odrywają się od podłoża. Często zdarza się również, że nie psują się wyłącznie same amortyzatory. Np. mogą zużyć się ich poduszki czy też mocowania. Objawiać to się może głośnymi stukami w trakcie jazdy po nierównościach, bądź też donośnymi trzaskami gdy kręcimy kierownicą. W szczególności można to usłyszeć na postoju.

Co może się stać, gdy będziemy jeździć z niesprawnymi amortyzatorami? Powinniśmy wówczas pogodzić się ze znaczną utratą komfortu podróżowania, a przede wszystkim utratą bezpieczeństwa. I choć gorsze własności jezdne może nie zagrażają bezpośrednio naszemu życiu lub zdrowiu, to jednak opóźniona droga hamowania, jaką serwuje nam niesprawny amortyzator, to już realne niebezpieczeństwo. Pół biedy, gdy niesprawny amortyzator spowoduje wjechanie komuś w zderzak, ale konsekwencje mogą być znacznie gorsze.

Jak sprawdzić stan amortyzatorów?

Zapewne wiecie już, że sprawność amortyzatorów jest obowiązkowo kontrolowana przy każdym obowiązkowym badaniu kontrolnym naszego samochodu. Problem w tym, że tego typu testy nie są dosyć dokładne. Zdarzają się przypadki kiedy to w zupełnie nowych autach wykrywane są usterki, a bywa i tak, że ewidentne zniszczenia amortyzatorów zostają przepuszczone przez badania.

Na wyniki badań wpływ mają wiele różnorodnych czynników. Między innymi ciśnienie w oponach, stan fragmentów zawieszenia, masa samochodu. W przypadku małych, stosunkowo lekkich samochodów miejskich, w których zastosowano proste zawieszenie, często zwykłe testery oceniają skuteczność tłumienia na jedynie 30 procent. Co wskazywałoby na przeprowadzenie niezbędnej wymiany, a tak naprawdę amortyzatory mają się świetnie.

Często równie dobrą, a według mechaników nawet i efektywniejszą jest metoda na oko. Wówczas jedyne co będziemy musieli zrobić to siłowo sprawdzić jak reagują amortyzatory w naszym samochodzie. Jeśli pojazd powróci szybko do tego samego poziomu to wszystko działa tak jak powinno. Gdy zaś amortyzator jest zepsuty, wówczas karoseria zacznie się bujać i zatrzyma się dopiero po upływie kilku bujnięć. Wówczas to będziemy mieć pewność, że nasze amortyzatory nadają się wyłącznie na śmietnik.